LUFTHAVNEN - PLYSSEN

Gå til indhold

Hoved menu:

LUFTHAVNEN

HISTORIE

Fra propel til jet
I 1946 blev jeg antaget som piccolo i Statens Luftfartsvæsens afdeling flyveradiotjenesten, Kastrup. Jeg var den første piccolo de havde antaget, så det var spændende, jeg havde kun været der i kort tid, før jeg var smittet med det vi kaldte flyversyge. Jeg gik op i alt hvad der rørte sig på arealet, senere blev jeg ansat som lufthavnsbrandmand, men jeg havde taget min hobby med mig og fik jo god til at dyrke den som brandmand, nu kom jeg oveni købet tættere på de flyvende vidundere.
1973 fik vi en ny brandstation som blev kaldt Station Vest, her blev jeg en af de vagthavende brandmestre, jeg fik ledelsens tilladelse til at hænge alle mine fotos og flymodeller op i et par lokaler, det blev meget spændende fordi der kom så mange og skulle se udstillingen, men i 2000 måtte de lukke den lille udstilling fordi lokalerne skulle bruges til uddannelser, jeg var jo gået på pension, men fik da lov til at bjerge en masse af de udstillet effekter.
Jeg talte så med Heinrich Ehrenreich i 2003 om en udstilling, det ville han meget gerne ha' så jeg startede med en måneds udstilling, den holdt ikke jeg er der endnu.

Udstillingen viser udviklingen i det danske luftfartsselskab DDL fra deres første spinkle flyvemaskiner, DDL fik for øvrigt deres første fly bygget i metal i 1936 det blev en tysk junker 52.
I 1920erne fik de bygget 4 stk. Farman-Jabiru maskiner på Orlogsværftet på Christianshavn, det var franske fly alle med 4 motorer, på den måde af der kun var 2 motorer monteret en i hver side, men de havde 2 propeller en som trak og en som skubbede- Flyene blev kaldt LYSTHUSET fordi de var monteret med kurvestole, de blev taget ud af drift kort tid efter, de blev ikke nogen god forretning for DDL.

Vi ser også den første terminal som blev bygget og var klar i 1925,den blev kaldt træslottet, den var bygget i træ med røde teglsten, den blev afløst af den Terminal vi kender som Wilhelm Lauritzen terminalen som nu står ude i Maglebylille.

Jeg viser også en hel del af det personale som arbejdede på flyvepladsen dengang, udskiftningen af fly kan også ses, overgangen fra DDL til SAS kan også ses. SAS fik sin første Jumbojet i 1972, derefter fulgte der kun jetmaskiner.

Der står også en model af flyvepladsens første hangar A, den blev til lufthavnens første brandstation i 1954, og den station som blev bygget i 1973, der kom til at hedde brandstation Vest, den blev opført af arkitekten Søren Elkær Hansen, han var søn af Tårnbys borgmester Elkær Hansen. De 2 modeller jeg har stående er bygget af en brandmand fra lufthavnen som hedder Peter Kofod han er rigtig nok bornholmer, det er virkelig et flot stykke arbejde han fik lavet, de stod i starten udstillet ude på station vest, men så fik jeg lov at låne dem til min udstilling på Plyssen.

De fleste fly hænger eller står på Plyssen som modeller.
Jeg kan lige tilføje af den gamle Hangar A som endte som brandstation blev forsigtig nedrevet i 2000 og pakket på lager, det er meningen den engang skal rejses på en eller anden flyveplads.

Poul Broholm





 
Copyright 2016. All rights reserved. Plyssen
Tilbage til indhold | Retur til hoved menu